Saturday, February 2, 2013

20/1/2013 ... 


salam ...


Pertama sekali , rasa syukur sangat sebab masih di beri peluang untuk hidup di bumi yang indah ini . Sekarang nie ayu berkesempatan untuk melakarkan sedikit sebanyak tapi mungkin entry kali nie agak panjang sikit untuk ayu kongsikan dengan korang semua . Lebih lebih lagi ayu sekarang sedang bercuti panjang a.k.a cuti sakit .. uhuhu .



Korang mesti tertanya tanya kan kenapa tajuk utama ayu tarikh ? bukan ? tarikh keramat dan tarikh yang tak boleh ayu lupa sampai akhir hayat .. Nanti ayu jelaskan di baris baris kata yang seterusnya , harap korang sudi baca sampai habis .. kalau taknak pun , ayu tak kisah .. ini hanyalah perkongsian ayu semata mata ..:D



Al-Kisahnya ..



Tarikh tu sebenarnya , tarikh ayu terlibat dalam kemalangan jalan raya .. First time dalam hidup ayu , ayu terlibat dalam kemalangan jalan raya .. Nak kata trauma atau tak ? ayu sendiri kompius dengan situasi sekarang . tapi memang ayu trauma saat itu . uhuhu .. Sebelum nie kita tengok eksiden dalam drama , surat khabar , majalah , lepastu berlaku depan mata tu amat jarang la .. Dan ini pertama kalinya , terjadi kat diri sendiri dan depan mata .. satu persatu masih berlegar legar di fikiran .. terbayang bayang saat kemalangan berlaku ..



Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya dan ayu tak pernah nak salahkan takdir atas semua yang terjadi malah ayu rasa bersyukur sebab ayu masih di panjangkan umur .. 



Saat itu , ayu dengan chienta hati dan kawan kawan yang lain dalam satu kereta nak keluar .. Apa yang tersurat dan tersirat adalah ketentuan dariNya .. Siapa kita ? nak menghalangnya .. Apa berlaku dalam sekelip mata dan sangat pantas .. Walaupun kita berjaga jaga tapi apabila sudah tertulis kita sebagai hambanya tak layak nak menghalang dari berlaku .. Ayu redha dan pasrah dengan kejadian tersebut .



Kereta ayu memang agak teruk akibat kemalangan tersebut . Masa kejadian langsung ayu tak hiraukan badan yang tengah sakit , dalam kotak fikiran ayu hanyalah KERETA , KERETA dan KERETA .. Puas chienta hati tenangkan ayu time tu , tapi time tu perasaan ayu tengah kacau akibat terkejut .. langsung tak dengar apa yang dia cakap .. member pun tenangkan ayu tapi semua tak jalan .. sebab asyik fikir KERETA .. Uhuhu ..



Ayu dibawa ke klinik berdekatan untuk dapatkan rawatan sebab time tuh ayu tak boleh bangun , bergerak pun .. Member ayu bawa ayu ke klinik guna kereta dia , masa orang angkat ayu kaki badan dah sakit sangat , menangis jew ayu mampu .. time tu , ayu dengan member jew .. chienta hati uruskan kereta semua .. Sampai klinik , ayu di angkat lepas tu nurse cucuk tangan ayu nak masukkan air ..sakitnya hanya Allah s.w.t jew yang tahu .. betapa peritnya kena cucuk tambah keluarga takde kat sisi saat tu lepastu chienta hati pun takde .. so , dengan kawan kawan jew la .. ayu di bawa ke Hospital Sg.Buloh dengan Ambulans .. First time dalam hidup ayu , ayu naik ambulans .. Perhh !!! takut kowt sebab driver tu bawak laju sangat , dah la tengah sakit .. !! :P..



Sampai Hospital Sg.Buloh ..ayu di tolak masuk ruang kecemasan .. sorang sorang plak time tuh ..lagi la bertambah tambah sedih .. dengan handphone pun takde kat tangan , pengenalan diri lagi .. bak kata sehelai sepinggang . Nasib baik , tak terhantuk mana mana , kalau tak biul saat tu .. Doktor tanya macam macam, letih nak jawab saat tu .. sebab badan tengah lemah .. jawab apa yang dia mintak .. yang paling nak marah nurse dengan doktor buat kasar time tuh kat ayu .. geram nak tampar tampar diorang semua .. 2 jam ayu tunggu turn nak x-ray , tersangat sangat lama .. Nasib member cari time tu , ayu pinjam phone dia kejap nak text chienta hati tapi chienta hati call .. apa lagi , luahan perasaan ah .. ehehe ..


Dah masuk bilik x-ray semua , satu lagi masalah .. bab angkat angkat , alih bagai nie yang ayu lemah sikit .. sebab sakitnya perhh .. menyentak hingga ke tulang yang paling dalam sakitnya .. X-ray punya x-ray , habis satu badan di x-ray .. lepas dah siap semua , ayu di tolak keluar ..saat itu , rasa takut dengan hospital makin membuak buak .. macam macam fikir time tu ..Nak di pendekkan cerita , doktor cakap ayu takde patah , takde retak pape kat tulang , so ayu dibenarkan pulang tapi dalam masa yang sama , ayu tak boleh bangun nak duduk .. puas chienta hati tolong  ayu nak bangun tapi tak menjadi .. sampaikan nangis depan dia ,takde perasaan malu dah time tuh , meraung bagai . :D .. cucuk ubat tahan sakit dua kali pun tak jalan .. skali lagi ayu di usung masuk dalam kereta , malu ? takde perasaan malu bila tengah sakit .. ehehe .. 



Dalam perjalanan balik , chienta hati call ma abah .. Ok ? memang ternyata terkejut la ma abah dengan perkhabaran tersebut ..skali lagi ayu di tenangkan oleh chienta hati .. Dia tak putus putus bagi semangat kat ayu , dalam masa yang sama juga ..ayu boleh nampak tahap kerisauan kat muka dia .. Uhuhu ..



Ayu di bawa balik ke rumah sewa ayu , ok .. skali lagi diusung oleh member member .. sakitnya time tuh rasa nak lempang sorang sorang .ehehehe. nasib baik diorang angkat slow slow .. Tak lama lepas tu ayu , pakcik ayu datang rumah sewa ayu ... skali lagi ayu di usung masuk kereta untuk di bawa ke rumah pakcik di salak tinggi ...


Untuk di pendekkan cerita , ayu di bawa pulang ke kampung pada keesokan harinie ..Ok ? tak bergurau sebab 8 jam perjalanan .. usah di cakap la badan time tuh memang rasa lenguh dan sakit sakit .. selang beberapa hari duduk rumah sendiri ..

Tik tok tik tok ! jam bergerak pantas , ayu di usung skali lagi masuk ke dalam kereta untuk di bawa ke hospital KBMC yang bertempat di KOTA BHARU yang jauhnya memakan masa selama 1jam .. Sampai jew kat hospital , ayu di angkat dan di letakkan di atas katil .. dan terus di bawa masuk ke dalam bilik doktor , di periksa dan skali lagi dicucuk kat tangan .. 2 kali kena cucuk memang seram jugak tapi ayu tak kisah dah apa orang nak buat time tuh , memang 100 peratus ayu merelakan .. Ehehe . Tepat jam 3.30 petang , ayu ditolak masuk ke dalam bilik x-ray .. X-ray kali nie tak makan masa yang lama ..lepas siap x-ray semua ayu di masukkan kedalam bilik yang ayu bermalam .. ok ? seram sebab kena tidur kat hospital ..uhuhu .. tepat jam 4.30 , nurse masuk bilik yang ayu di tempatkan lantas bagitahu suruh bersiap sedia untuk buat MRI kat Hospital Perdana plak .. Nak nangis rasa time tuh sebab tak tahu apa itu MRI , dalam fikiran bermacam macam terlintas ..

Seminggu ayu menjadi penghuni sebagai pesakit di Hospital KBMC .. dan dalam seminggu jugak ayu rapat dengan doktor n nurse kat situ .. salah sorang nurse yang selalu rawat ayu boleh di katakan tempat ayu luahkan perasaan .. dia pun pernah mengalami macam ayu alami dan banyak kata kata semangat dia bagi .. Terima kasih Kakak Hajar .. 

Sekarang ayu dah pulang ke rumah dan bakal menjalani terapi sendiri .. sebulan ini ayu nak bagi setiap hari kejutan dan demi kejutan untuk si dia dan keluarga malah doktor .. 


Buat Si Dia .
Terima kasih sebab tak putus putus bagi semangat kat saya dan selalu layan kerenah saya setiap masa . Awak sangat sangat memahami keadaan saya saat ini .. Dan , tak lupa jugak sebab awak  dah banyak uruskan semua benda .. Walaupun kita berjauhan , saya tetap sayang awak .. 

Buat Keluarga .
Terima kasih ma abah sebab dah jaga ayu saat dari ayu sampai kampung hinggalah sekarang .. Ma Abah dah banyak habiskan duit dan masa untuk ayu , ayu tak mampu nak balas semua nie .. Ayu doakan Ma Abah sentiasa sihat dan di murahkan rezeki .. Ayu janji , lepas nie ayu lebih berhati hati dan lebih berjaga jaga dalam apa jua keadaan ..

Buat Teman Teman .
Terima kasih kawan .. faris , khai , syawal , mior.. ayu takkan lupa apa yang korang dah bantu ayu .. thanks sesangat .. 



Sampai sini dulu entry ayu , terima kasih bagi yang sudi membaca dan andai ada salah dan silap , harap di maafkan .. 


Doakan ayu cepat sembuh .. :-)

No comments:

Post a Comment